wtorek, 27 października 2015

Poszukiwanie szachownicy w Myśliborzu



Podczas wczorajszej, wieczornej, nieplanowanej wizyty w Myśliborzu postanowiłam poszukać motywu szachownicy na tamtejszym kościele. W ten sposób zapoczątkowałam cykl poszukiwania tego motywu na ziemi myśliborskiej. O szachownicach (które widziałam latem tego roku) w powiecie gryfińskim można poczytać tu: http://spaceremrowerem.blogspot.com/search/label/szachownice

A o samym motywie warto poczytać na stronie http://www.architektura.pomorze.pl
Szachownica w Myśliborzu została odkryta niedawno podczas prac przy elewacji kolegiaty p.w. św. Jana Chrzciciela. Znajduje się na południowej ścianie. 



Kamień z motywem szachownicy jest umieszczony w bocznym portalu wejściowym, dużo poniżej poziomu gruntu. Może dlatego do tej pory nikt o nim nie wiedział. Ciekawostka jest to, że Zbigniew Nienacki w "Księdze Strachów" też szukał tego motywu, pisze tam -"Na żadnym z kościołów w Myśliborzu – a oglądaliśmy je dokładnie – szachownicy nie odkryliśmy." 


Portal z motywem szachownicy ogrodzony jest metalowym płotkiem, a na nim przytwierdzona jest tablica informacyjna" PIERWOTNE WEJŚCIE DO KOŚCIOŁA (ok.1261-1270) BOCZNY PORTAL GRANITOWY, TRÓJSTOPNIOWY TZW. "PORTAL PROBOSZCZÓW" OTWÓR WEJŚCIOWY: szer 100cm, max. wys. 210cm PO PRAWE STRONIE OTWORU WEJŚCIOWEGO NAD COKOŁEM CIOS Z SZACHOWNICĄ ODKRYTĄ W 2012r. WYMIARY CIOSU53X24 cm SZACHOWNICA 21 POLOWA POLA: 9X7, OBRAZ 8X7 cm"



Szczątki ludzkie z dawnego przykościelnego cmentarza, znalezione podczas prac konserwatorskich zostały przeniesione na teren cmentarza komunalnego, o czym informuje 2 języczna tablica umieszczona obok portalu z szachownicą. Napisano na niej "."Pamięci dawnych mieszkańców Tej Ziemi, których prochy tu spoczywały. Byli mieszkańcy miasta Soldin i dzisiejszy mieszkańcy Myśliborza Niech spoczywają w pokoju! Czerwiec 2012r." Pozostałości nagrobków zostały sprytnie wkomponowane w żywopłot, tworzący bardzo oryginalne i pomysłowe ogrodzenie.







Wnętrze kościoła też jest warte zwiedzenia. Widać jednak, że świątynia wewnątrz tez potrzebuje prac konserwatorskich. Bardzo ciekawe malowidło ścienne znajduje się tuż przy wejściu. Niestety nadgryzione przez "ząb czasu" niszczeje, widać na nim też świeży fragmencik szpachlowania... ciekawa jestem co by na to powiedział konserwator...



Podczas mojej krótkiej wizyty w Myśliborzu podziwiałam też Rynek z Ratuszem. Stoją przed nim dwa kamienie pamiątkowe oraz ciekawa fontanna.





 Jeden kamień postawiony na cześć Papieża Jana Pawła II, drugi na cześć Pionierów Ziemi Myśliborskiej. 



Widziałam też niszczejący dworzec PKP. Zaciekawiły mnie pięknie wyremontowane budynki Nadleśnictwa Myślibórz oraz pięknie zrobiony kamień pamiątkowy ustawiony w rocznicę 90 lat Lasów Państwowych

Z całą pewnością wybiorę się tam jeszcze raz na porządne zwiedzanie miasta!
Lokalizacja: Myslibórz, Polska

0 komentarze :

Prześlij komentarz