środa, 14 października 2015

Rejon Pamięci Narodowej


Wielokrotnie w czasie ostatnich miesięcy odwiedzałam Rejon Pamięci Narodowej. Wyznaczają go ważne dla historii miejscowości od Cedyni przez Osinów Dolny, Siekierki, Stare Łysogórki Gozdowice aż po Czelin. To właśnie tam miały miejsce historyczne bitwy - w 972 roku- Bitwa pod Cedynią oraz forsowanie Odry w 1945r. Pamiętałam te miejsca ze szkolnych wycieczek i zastanawiałam się, czy nie są to już miejsca zapomniane. Na szczęście okazało się, że nie!
Każda z miejscowości na tym szlaku ma coś ciekawego, wartego zobaczenia. Na zwiedzenie wszystkiego potrzeba całego dnia - dlatego ja wybierałam się tam wielokrotnie. Teraz postanowiłam wyprawy te podsumować. W Cedyni, Starych Łysogórkach i Gozdowicach są muzea.


W Starych Łysogórkach jest cmentarz zwany Siekierkowskim. W całym Rejonie jest mnóstwo pomników mniejszych i większych. Najbardziej okazałe są w Czelinie ("Obelisk upamiętniający pierwszy słup graniczny") i na Górze Czcibora oraz na Cmentarzu Siekierkowskim. Najbardziej podoba mi się ten w Osiniwie Dolnym - Matki Polki. Mój syn był zachwycony czołgiem w Starych Łysogórkach.


Wszystkie pomniki w Rejonie są zadbane, mają czytelne, odnowione tablice informacyjne i co najważniejsze - nie brakuje ludzi, którzy regularnie te miejsca odwiedzają. Żałuję tylko, że moje dziecko nie ma w programie wycieczek szkolnych tych miejsc, które zdecydowanie są warte odwiedzania i pamiętania.




Po przeczytaniu: http://www.chojna24.pl/2015/10/rejon-pamieci-narodowej-musi-wygladac.html#.VhzFjWuTMx5 Cieszę się, że nawet na wyższych szczeblach władzy widoczna jest potrzeba dbania o Rejon Pamięci Narodowej.








0 komentarze :

Prześlij komentarz