czwartek, 20 października 2016

Tropem chojeńskich pomników, kamieni i tablic pamiątkowych


Chojna jest miejscem zasobnym w wszelkiego rodzaju pomniki, kamienie i tablice pamiątkowe jak na tak niewielkie miasto. Postanowiłam miejsca ich umiejscowienia odwiedzić i obiekty te w miarę mojej wiedzy i możliwości opisać. Ostatnio dużo się mówi o likwidacji pomników kojarzących się z poprzednim systemem i dawnymi "sojusznikami". Dlatego też cykl o pomnikach rozpoczynam od pomnika z żołnierzami, znajdującego się na Cmentarzu Żołnierzy Radzieckich. Później odwiedziłam chojeńskie "anioły" oraz sprawdziłam jak w Chojnie podchodzi się do pamięci o byłych mieszkańcach... a to dopiero początek mojej lokalnej pomnikowej przygody.


Pomnik autorstwa rzeźbiarza Czesława Wronki, przedstawiający uzbrojonych w karabiny żołnierzy. Mieści się na Cmentarzu Żołnierzy Radzieckich (przy zbiegu ulic Szczecińskiej i Odrzańskiej). Podobno dawniej po prawej stronie pomnika widniał napis "Chwała bohaterom".
Dużo się ostatnio mówi o dekomunizacji i likwidacji sowieckich (radzieckich) pomników. Ogólnopolski projekt Instytutu Pamięci Narodowej zakłada akcję likwidacji pomników żołnierzy radzieckich... Ciekawe czy taka akcja będzie miała miejsce też w Chojnie. Zachęcam więc do zobaczenia pomnika, póki jeszcze stoi.
 


Figura "Nike" była dawniej częścią pomnika upamiętniającego poległych w wojnach o zjednoczenie Niemiec z 1901 roku. Pomnik nie przetrwał przemian po zakończeniu II wojny światowej, może dlatego, że stał w centrum miasta (skrzyżowanie ulic Jagiellońskiej i Kościuszki).
Figura Nike przypominająca anioła miała kiedyś w prawej dłoni sporych rozmiarów liść palmowy. Teraz to wygląda jak kawałek gałęzi. ..
 
 
Drugi "anioł", którego spotkać można przed kościołem Najświętszego Serca Pana Jezusa w Chojnie. Niestety nie udało mi się odnaleźć skąd figura pochodzi. Z całą pewnością, jest to część jakiegoś pomnika. Może ktoś mi pomoże i napisze mi skąd pochodzi?
Oba anioły można podziwiać w przykościelnym ogródku.
 



Kamień upamiętniający zmarłych mieszkańców dawnej Chojny - Königsberg/ Neumark mieszczący sie przy wejściu na teren cmentarza przy ul. Odrzańskiej. Na kamieniu można przeczytać, że został ustawiony w tym miejscu w 1995 roku. A w tle resztki poniemieckich nagrobków... 





 
Kamień upamiętniający zmarłych mieszkańców dawnej Chojny - Königsberg/ Neumark mieszczący sie przy murze tuż przy wejściu na teren cmentarza przy ul. Odrzańskiej. Edycja niemieckojęzyczna. Niestety napisy na kamieniu źle znoszą upływ czasu.
 
 
 Pomnik w Centrum Chojny, koło Ratusza tablica mówi: "POLEGŁYM I TYM KTÓRZY PRZEŻYLI ABY UTRWALIĆ POLSKOŚĆ TEJ ZIEMI MIESZKAŃCY ZIEMI CHOJEŃSKIEJ 1986." 
 
Pomnik Jana Pawła II w centrum miasta - bardzo udany projekt, to chyba najlepszy pomnik tego typu jaki widziałam.


Na pasie startowym w Chojnie można znaleźć taka tablicę pamiątkową 



 
Znalezione na "Katadrze" - figury świętych. Patrzą na Chojnę, stojąc z 3 stron wieży. Dopiero niedawno zauważyłam, że każda figura jest inna i w dodatku podpisana imieniem świętego! strona południowa.
Północna strona wspomnianej wyżej wieży.

Święci z zachodniej strony wieży kościoła Mariackiego w Chojnie.

0 komentarze :

Prześlij komentarz