piątek, 29 stycznia 2016

Spacerem po Mieszkowicach




Korzystając z pięknej, słonecznej, styczniowej pogody wybrałam się na zimowy spacer po Mieszkowicach. Przyznać muszę, że wcześniej po ulicach tej miejscowości nie spacerowałam.


Spacer rozpoczęłam od placu przed Urzędem Miejskim i pomnika Mieszka I - robi wrażenie jego wysokość.  Fajnie, że zamiast rozebrać poniemiecki pomnik postanowiono zastąpić wieńczącą go figurę inną i ustawić na cokole właśnie Mieszka I.


główny portal wejściowy po renowacji

zabytkowy płot dookoła placu kościelnego

W Mieszkowicach widać wiele nowo wyremontowanych budynków. Z całą pewnością dbałość o zabytki to dobry pomysł zwłaszcza w miejscowościach, które chcą być odwiedzane przez turystów.
tabliczka pamiątkowa ku czci Papieża Jana Pawła II na jednym z budynków


Ratusz prezentuje się efektownie. Widać też, że plac dookoła znajdującego się obok kościoła był  niedawno przebudowany. Podczas mojej wizyty w Mieszkowicach trwały prace renowacyjne przy jednej ze ścian kościoła. Bardzo spodobał mi się stary płot otaczający cały plac kościelny.




Bardzo byłam ciekawa wyglądu i stanu obwarowań miejskich w Mieszkowicach. Mur  otacza prawie całe miasteczko. Zachowała sie w całości jedna baszta (zwana Prochową)  z XVw.





Zaskakuje wysokość muru - miejscami sięga (według Wikipedii) 7 metrów. Mur zbudowany z kamienia i cegły został poddany częściowo renowacji. Szkoda, że w miejscu gdzie jest on najniższy, ale może ta część wymagała najpilniej prac. Mam nadzieję, że pozostała część tez doczeka się renowacji.




Obwarowania miejskie można podziwiać ze ścieżki biegnącej od wewnętrznej strony murów (są też odcinki kiedy ścieżka biegnie na zewnątrz - te podobały mi się bardziej). Niestety ścieżka jest w opłakanym stanie - strasznie błotnista, przez to dość śliska o tej porze roku.


http://neumark.pl/main.php?obiekt=mieszkowicearchiwum&lang=pl
Zaskoczona byłam widokiem kompletnie zarośniętego jeziora. Idąc ścieżką wzdłuż murów tylko w jednym miejscu było widać fragment wody. Widziałam w internecie (http://neumark.pl/main.php?obiekt=mieszkowicearchiwum&lang=pl ) starą pocztówkę z promenadą nad jeziorem (które nie jest zarośnięte) z ławeczkami i utwardzoną drogą  - takiego widoku się spodziewałam. Możliwe, że ta "promenada" znajduje się przy innej części jeziora, do której nie doszłam.



W Mieszkowicach panuje fajny klimat starego miasteczka. Zachowany pierwotny układ urbanistyczny ze starymi domami ryglowymi daje przyjemny efekt. Miejscami miałam wrażenie, że czas zatrzymał sie w Mieszkowicach wiele lat temu.



Ostatnim punktem mojego krótkiego spaceru po Mieszkowicach była stacja PKP. Idąc ulicą Dworcową w jej kierunku można podziwiać piękną panoramę miasteczka. Sama stacja to typowy kolejowy budynek z czerwonej cegły, którego otoczenie niewiele się zmieniło od lat.



Mieszkowice to całkiem czyste, zadbane i przyjemne miasteczko. Wrócę tam za jakiś czas, gdy zrobi się ciepło...
Lokalizacja: Mieszkowice, Polska

0 komentarze :

Prześlij komentarz